“Köylüleri niçin öldürmeliyiz” şiirinin filmi olmuş Hayvanlar (As Bestas, 2022). Bu psikolojik gerilimde İspanyol yönetmen Rodrigo Sorogoyen kentten kırsala göçü güzelleyen biz romantiklere şerh düşmüş. Ekolojik denge arayan “okumuşlar” vs. yoksul köylüler. Doğa ve toprakla uğraşmak, kentten yorulup gelen kentlilerin gözünde “ödül” ama toprakla uğraşmak dışında bir seçeneği olmamış/olmayan yoksul köylüler için “yük”. Köylülerin karanlık yanına dikkat çeken film köylü vs. kentli parodisi yapmasa da kentlilerin tarafını tutuyor, bu nedenle konuya bakışının objektif olduğu söylenemez.
Film, toprağa dönüşü savunan kentliler ile toprağa mecbur köylüler
üzerinden iki kırsalın çarpışması gibi de okunabilir. En başta vahşi atları
evcilleştiren çünkü “öteki”nden korkan İspanyol köylüler, sürekli Fransız
oluşunu vurguladıkları kentlileri yola getiremeyince işler karışıyor. Çünkü
“toprağa dönüşçü” (neo-ruralism) kentliler, köylülerin gözünde “işgalci”. Yani
biraz da eski dünya ile yeni dünyanın çarpışması gibi film. Ama film ikinci
yarıda çark ediyor ve başka bir psikolojik boyut kazanarak bir kadın hikâyesine
dönüşüyor.
Özcan Alper’e Sinematek söyleşisinde Karanlık Gece’nin Kurak
Günler’le benzerliği sorulunca, asıl başka bir filmle benzerlik taşıdığını
söylemişti. İşte o film As Bestas.
Çünkü ele aldığı meseleden tek Türkiye değil tüm dünya muzdarip. Ve Alper’in
dediği gibi “hakikat arayışı, umuttan daha önemli.”
Nitekim son senelerde sadece izlediğim yerli filmlere değil
okuduğum yerli kitaplara da (hatta ikisi hakkında yazmıştım, bkz. Kadastrocu, bkz. Bozlak) benzer bir tema hâkim: Gerçeğin üstünün örtülmesi, suçun
örtbas edilmesi. Faili meçhuller aydınlatılmadığı, susanlar konuşmadığı, adalet
yerini bulmadığı sürece bir yüz yıl daha aynı hikâyeyi anlatırız. Ve sadece
Türkiye’de değil, bütün dünyada.
Benim ilgimi bir de şu çekiyor. Son senelerde çıkan
eserlerde, faili meçhul suçların konu edinildiği filmler ve kitaplar genelde
taşrada geçiyor. Neden kentte değil de taşrada? Üzerine düşünmeye ve ayrıca yazılmaya değer.
Filmin gerçek bir olaydan uyarlandığını da not düşmeli.
NOT: Twitter'da Karanlık Gece ile As Bestas'ı karşılaştıracağım bir yazı kaleme alma niyetimden bahsetmiştim. Ne yazık ki, bunu -en azından şimdilik- yapamayacağım.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder